0 Gästbloggare - Malin Svahn

Jag har världens bästa yrke. Jag får jobba med vackra levande ting, jag får skapa, träffa människor, göra människor glada, hjälpa människor som har sorg. Jag omges av det vackraste på jorden – varje dag, det gör mig lycklig! Jag jobbar med blommor. Mitt yrke är Florist.

Visst nu glorifierar jag en aning kanske. Jag diskar vaser, städar, vänder papper, löser problem, lyfter tunga vaser (välter vaser med vatten i och när man ska torka upp det känns det som 100 liter!) Men det är kanske just därför jag inte tröttnar. Jag gillar variationen. Ibland är man den mest kreativa människan på jorden, ibland inte alls. Men just när man har skapat den vackraste brudbuketten, den snyggaste dekorationen, när man känner sig riktigt, riktigt nöjd - det är magi!

Mitt namn är Malin Svahn, jag har jobbat som florist i drygt 7år av mitt 26-åriga liv. De senaste 4 åren har jag jobbat på La Fleuriste i Göteborg. Jag gick hantverksprogrammet Florist i Lidköping på gymnasiet och har sedan dess varit fast i blomstervärlden! Jag har hunnit med att ta Gesällbrevet, tävlat inom floristyrket och ingått i floristteamet på Slottet vid det kungliga bröllopet.

Jag skulle vilja slå ett slag för det här med floristtävlingar! Både genom att medverka själv och som publik kan man inspireras och utvecklas. För mig är tävling en utmaning. Att jag tvingas ta fram det allra bästa av mig själv gör att jag utvecklas att bli ännu bättre. För att inte tala om hur kul det är att träffa sina floristkollegor ute i landet! Men kan man verkligen tävla i en konstform? Vem bestämmer vad som är vackert? Det kan tyckas lite suspekt. Det finns vissa ”regler” men inget rätt och fel. Jag tycker att det är spännande att man inte riktigt vet vad domarna ska tycka om ens arbete. Det är nervöst, nästintill outhärdligt innan man får veta resultatet. Oavsett hur det går i en tävling är det viktigaste att man har roligt! Och kanske är det så att man lär sig mer om man inte får så bra poäng. Det känns tungt först (jag har varit där, jag vet) men sedan när man har pratat med domarna (som man kanske håller med eller inte alls håller med) och får tid att reflektera över sitt arbete, så kan man lära av sina ”misstag” och utvecklas.

Min bästa placering i en tävling var när jag 2010 på Interfloras SM i blomsterbinderi tog hem titeln Svensk debutantmästare. Det resulterade i en fjärdeplats totalt. Oj, vad stolt man kan bli. Kan ärligt säga att jag fortfarande lever på det. Bilderna är på mina arbeten i SM. Här finns fler bilder från SM.

Min nästa stora utmaning kommer i april då jag debuterar som mamma! Det känns galet spännande! På min blogg skriver jag om min blomstrande vardag. Allt ifrån bröllopsblommor, floristtävlingar till enklaste lilla toablomman.

Med blomstrande hälsningar
Malin Svahn
www.convalaria.blogg.se

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack för din hälsning!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
,
,
Blogging tips